9x Tips voor wanneer je mealprepping-zaterdag totaal mislukt is

9x Tips voor wanneer je mealprepping-zaterdag totaal mislukt is

Je neemt je voor om deze week écht gezond te gaan eten. Maar al snel wordt je opgeslokt door afleidende drukte die je… stiekem al wel had zien aankomen, maar zoals gewoonlijk in je planning genegeerd hebt. In de ideale wereld ben je hierop voorbereid en heb je van ’t weekend staan mealpreppen (het voorbereiden (to prepare) van maaltijden) waardoor je koelkast vol ligt met bijvoorbeeld zelf gemaakte vegan canellini ballen, homemade hummus en echte hazelnootpasta voor op brood, en deze spinazie-doperwtjessoep die je op doordeweekse sjeesdagen zonder moeite zó uit je vriezer tovert voor een gezonde snack of maaltijd.

Yep. In de ideale wereld. Maar iedereen snapt dat jij – en ik – van ‘wel eens’ tot ‘zeer regelmatig’ of ‘altijd’ – wel wat beters te doen hebt in het weekend! Al dan niet vrijwillig. Betekent dat dan dat je door drukte doordeweeks niet gezond kunt eten? Wel nee. Met deze tips gaat dat zeker – alsnog – lukken!

 

1. Laat de supermarkt voor je preppen
Preppen hoef je helemaal niet zelf te doen! De supermarkt ligt tegenwoordig vol met voorgesneden groenten, gesneden stukjes kipfilet en bijvoorbeeld kant-en-klare volkoren pizzabodems. Niks mis mee om hier gebruik van de maken, mits er (liefst) niets anders aan is toegevoegd.

 

2. Mini-prepping
Mealprepping hoef je niet altijd groots aan te pakken. Doe in drukke weken (en weekenden) aan mini-prepping, waarbij je bijvoorbeeld op maandag een dubbele portie van een maaltijd kookt, die je dan op dinsdag alleen hoeft op te warmen. Of kook bijvoorbeeld enkel een dubbele portie rijst die je bewaart in de koelkast en de volgende dag makkelijk toevoegt aan je maaltijd.

 

3. Kies voor snelle bereidingstechnieken
In de oven laten garen is hartstikke lekker, maar kost gemiddeld wel veel meer tijd dan bijvoorbeeld wokken. Wokken is een snelle, makkelijk bereidingstechniek waarbij je weinig vet gebruikt. Ideaal voor op een drukke dag! Zorg voor in elk geval voldoende groente met bijvoorbeeld een zak voorgesneden wokgroenten (puntje 1) en kies voor een magere eiwitbron zoals kip of vis en voeg een portie zilvervliesrijst toe van je mini-prep van de vorige dag (puntje 2). In 5 minuten staat je gezonde maaltijd op tafel.

 

4. (Biologisch) kant-en-klaar
Hoewel de meeste kant-en-klare producten nog steeds voornamelijk uit ongezonde, geraffineerde ingrediënten bestaan, en veel zout, suiker en vet bevatten, is er zeker een markt in opkomst met prima kant-en-klare producten. Met name in de bio-supermarkt of het bioschap vindt je deze terug. Even de ingrediëntenlijst checken, want biologisch betekent niet perse gezonder!

 

5. Maaltijdboxen en thuisbezorgservices
Kon je enkele jaren geleden alleen nog pizza en Chinees laten thuisbezorgen, tegenwoordig is de keuze gelukkig veel groter. En, belangrijker: kun je ook gezonde maaltijden laten thuisbezorgen. Al geldt dat niet voor alle plekken in Nederland. Ook de diverse maaltijdboxen waar je je op kunt abonneren beloven je snel een gezonde maaltijd in elkaar te laten kunnen zetten. Het scheelt je in elk geval nadenken wat te moeten eten die avond. Nadeel is dat eten op deze manier wel wat duurder is.

 

6. Hou het simpel – tussendoor
Natuurlijk is het lekkerder om te snacken met dadel-kokosballetjes of een gezonde brownie variant. Als je het mij vraagt althans. Maar met gewoon een dadel, een handje amandelen, of zelfs een stukje pure chocolade, snack je ook prima! En nog gezonder: gewoon wat snoeptomaatjes of een appel – die je alleen maar hoeft af te spoelen.

 

7. Hou het simpel – op brood
Erg hip is het niet, maar er is niks mis met een boterhammetje pindakaas of appelstroop op z’n tijd. Of jam (ondanks de suiker). Of kaas (ondanks de hoeveelheid vet en zout). Zolang de balans in de totale voeding goed is.

 

8. Eet minder
Minder (vaak) eten is voor velen van ons hartstikke goed. En lekker tijdbesparend 😉 ! Maar let op: te weinig eten is ook ongezond!

 

9. Let it go…
Als de basis van je voedingspatroon goed is, is het echt niet erg dat je af en toe geen clean meals eet en wel een beetje van dat woksausje (vol met suiker en E-nummers) toevoegt om je maaltijd lekkerder te maken. Om maar iets te noemen. Zo lang je je er maar niet te druk om maakt. Want weet je wat nog veel ongezonder is dan af en toe ongezond eten?
Ongezond eten + daarover stressen. Dus chill een beetje. Om te beginnen op die zaterdag die eigenlijk je mealpreppingdag had moeten zijn. 😉

 

Mealprepping - Eat clean - tips - lijstje

 

 

Lees ook: 10x Waarom je niet afvalt terwijl je nu écht gezond eet

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *