Bosbessen-soja ijs

Bosbessen-soja ijs

Ingrediënten

  • 130 g rijpe banaan (ingevroren)
  • 100 g bosbessen (diepvries)
  • 100 ml soja-yoghurt

Niets is lekkerder dan dit bosbessen-soja ijs op een warme zomerse ochtend. Ochtend? IJs als ontbijt?! Jawel. In feite is dit gewoon soja yoghurt met vruchten, maar dan bevroren. Prima als ontbijt dus. Of tussendoor. Wat jij wil.

Dit recept vergt een beetje voorbereiding en planning, maar is daarna dan wel ultra makkelijk uit te voeren. Heb je een tros rijpe bananen liggen (met spikkels en al een beetje bruinkleuring)? Verwijder de schil, snijd in stukjes en doe deze in een afgesloten bakje in de vriezer. De banaan blijft zo nog maanden goed. Maar wil je dit heerlijke ijs maken, laat de stukjes er dan in elk geval een nachtje in staan.

Wat je nodig hebt is een goede blender die de bevroren stukken banaan aan kan. Dat betekent een blender met scherpe messen en een sterke motor. Misschien zit er zelfs een speciale ijsfunctie op? Heb je een blender van minder goede kwaliteit, laat dan de banaan eerst wat ontdooien. Dit gaat wel ten koste van de stevigheid van het ijs. Om direct smelten tegen te gaan kun je het bakje waarin je het ijs serveert wel even in de vriezer zetten voor het opdienen.

Verder: blauwe bessen uit de diepvries zijn het hele jaar door te koop. Ik gebruikte de sojayoghurt van Alpro, maar een ander merk kan natuurlijk ook. Met de aangegeven hoeveelheden maak je 1 portie.

 

Zo maak je het:

  • Doe alle ingrediënten in de blender.
  • Mix tot een glad geheel en serveer. Eet langzaam om een brainfreeze te voorkomen.

 

Bosbessen-soja ijs

 

Voedingswaarde van 1 portie bossenbessen-soja ijs:
Energie: 201 kcal
Eiwit: 6 g
Koolhydraten: 35 g
   Waarvan suikers: 28 g
Vet: 3 g
   Waarvan verzadigd: 0
Voedingsvezel: 5 g

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *