10x Waarom je niet afvalt terwijl je nu écht gezond eet

10x Waarom je niet afvalt terwijl je nu écht gezond eet

Jep. Ook als je super gezond eet (lees: ‘gezonde’ voedingsmiddelen gebruikt) kan het zijn dat je nog steeds niet af valt. Hoe? Dat heeft te maken met je energiebalans (lees: de hoeveelheid van wat je eet). Wil je afvallen, dan moet de energiebalans negatief zijn: je lichaam moet meer energie verbruiken (door bewegen), dan dat er in komt (door voeding). De hoeveelheid energie wordt uitgedrukt in kcal. De volgende ‘dieetfouten’ kunnen de oorzaak zijn dat jouw energiebalans nog niet is zoals je hem hebben wilt en dus niet afvalt.

 

1. Je bent niet te dik
Even eerlijk. Ben je echt te zwaar? Is het voor je gezondheid nodig om af te vallen? Of streef je naar een onrealistisch schoonheidsideaal? Wat onrealistisch, wenselijk en/of haalbaar is, is natuurlijk erg persoonlijk, maar feit is dat je voor een afgetraind modellenlichaam meer moet doen (en laten) dan voor een ‘gewoon’ gezond lichaam. De energiebalans zit zogezegd op een ander niveau.
Met de BMI calculator van het Voedingscentrum bereken je gemakkelijk jouw BMI. De BMI geeft een schatting van het gezondheidsrisico van je lichaamsgewicht. De uitslag geef aan of je een gezond gewicht hebt, ondergewicht, of overgewicht.
Heb je een gezond gewicht, dan is afvallen niet jouw taak, maar gewichtsbehoud wel. En dat is misschien wel wat er gaande is: jouw lijf houdt jou mooi in balans met jouw huidige eet- en beweegpatroon. Bij (veel) overgewicht zul je sneller afvallen met een gezond eetpatroon. Heb je een gezond gewicht, maar wil je toch enkele kilootjes afvallen, of tenminste voorkomen dat je aankomt? Misschien heb je iets aan punt 2 t/m 9.

 

2. Elke dag een ‘handje’ noten
Noten zijn gezond. En je hebt gelezen dat een handje noten per dag goed voor je is. Jouw ‘handje’ is echter wat flinker dan dat er bedoeld wordt. Een handje ongezouten, gemengde noten van 25 gram (links op de foto) versus een flinke hand van 40 gram (rechts op de foto) maakt zomaar een verschil van bijna 100 kcal per dag.

 

Waarom je nog steeds niet afvalt terwijl je nu écht gezond eet

 

3. Dagelijks een ‘schaaltje’  yoghurt
Elke ochtend begin je netjes met (bijvoorbeeld) een schaaltje yoghurt met muesli, noten, wat fruit en zelfs lijnzaad. Helemaal top toch?! Jouw ‘schaaltje’ is echter geen schaaltje maar een SCHAAL. Een flinke bak, een familiekom! Op deze manier krijg je ongemerkt een 1,5 tot dubbele portie binnen. En dat betekent ook 1,5 tot 2 keer meer kcal.

 

Waarom je nog steeds niet afvalt terwijl je nu écht gezond eet

 

4. Romig en een volle smaak graag! 
Ja, je had wel gelezen dat er mager of halfvol in je dagmenu stond, maar je vindt het naar niks smaken en mist het romige gevoel in je mond van de volle yoghurt. En ach, zo veel zal dat toch niet uit maken?
Antwoord:
Een schaaltje (150 ml) magere yoghurt bevat 57 kcal.
Een schaaltje halfvolle yoghurt bevat 77 kcal.
En een schaaltje volle yoghurt bevat 86 kcal.

 

5. Eén ‘knijpje’ honing
Honing (of andere sauzen) uit zo’n knijpfles: dat knijpt lekker weg. Grote kans dat je wel eens uitschiet. 20 Ml honing (= 1 eetlepel) extra levert alweer 64 kcal.

 

6. ‘Ja hallo, je moet het wel kunnen proeven hoor!’
Sinds pindakaas uit het rijtje ‘eet met mate’ naar het rijtje ‘gezond broodbeleg’ is verplaatst ben jij blij. Lekker smeren die boterham. En die pindakaas, die wil je proeven! Links op de foto een ‘normale’ portie pindakaas (15 gram). Die bevat 101 kcal. Rechts op de foto een dik besmeerde boterham (25 gram). Die bevat 169 kcal.

 

Waarom je nog steeds niet afvalt terwijl je nu écht gezond eet

 

7. De anti-aanbaklaag werkt niet meer
…En dus bak je in meer dan ‘een scheutje olijfolie’. Olie bestaat voor bijna 100% uit vet, en hoewel dat ‘goed vet’ is, is te veel ervan weer niet goed. Een extra eetlepel olie (=10 gram) levert 90 extra kcal.

 

8. ‘Eéééén stukje maar…’
Een stukje (pure) chocola is prima op z’n tijd. Maar kun je het echt wel bij één stukje houden?
Een halve reep pure chocolade van bijvoorbeeld Tony’s Chocolonely (90 gram) levert 507 kcal.

 

9. ‘Moet kunnen toch…’
Een biertje extra, toch dat wijntje, of voor één keer dat patatje met. Je bent heel de week al zo gezond bezig, dit moet kunnen en bovendien heb je het meer dan verdiend!
In cijfers:
Een biertje (250 ml) levert 115 kcal
Een witte wijn (150 ml) levert 100 kcal
Een zak patat met mayo (175 gram) levert 630 kcal

 

10. 3x Per week sporten
‘Tja… Is er even niet van gekomen.’ En daar had je vast je redenen voor. Maar nu is dat in combinatie met het bovenstaande misschien wel de reden dat de energiebalans toch niet de kant op is geslagen die je wilde..?

 

…Herkenbaar?

 

Wil je meer info over gezond eten en afvallen? Neem contact op.

 

 

Cijfers zijn berekend met behulp van de NEVO-tabel.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *