10x Tips om meer groente te eten

10x Tips om meer groente te eten

Dat groenten gezond zijn, weten we allemaal. Maar er voldoende van eten doen we niet. Volgens de voedselconsumptiepeiling van 2007-2010 (een groot, terugkerend onderzoek naar wat de Nederlandse bevolking dagelijks zoal eet) eet slechts 1% tot 14% (afhankelijk van de leeftijdsgroep) voldoende groenten. Een niet al te best resultaat!

De aanbeveling die destijds gold was 200 gram groenten per dag. Sinds 22 maart 2016 is de nieuwe Schijf van Vijf gelanceerd, waarin zelfs 250 gram groenten per dag wordt aanbevolen. Hoe je ervoor kunt zorgen dat je deze aanbeveling wel haalt? Hier 10 tips om meer groenten te eten:

 

1. Serveer meerdere soorten bij één maaltijd
Een bord met 250 gram sperziebonen, dat is nog al wat. Je kunt daar letterlijk als een berg tegenop zien. Serveer daarom niet één, maar minstens twee soorten groenten bij de maaltijd. Geen ‘aardappel-vlees-groente’ maar ‘aardappel-vlees-groente-groente’ dus. Verschillende groentes verwerk je ook gemakkelijk in een wok- of eenpansgerecht.

2. Verwerk je groenten ‘onzichtbaar’ in gerechten
…Een tip die vaak gegeven wordt bij kinderen die geen groenten willen eten, maar stiekem kan dit ook werken voor volwassenen. 😉 Vooral als je niet van het ‘knagen’ houdt of het gevoel dat groenten in de mond geeft (ook wel, logisch, ‘mondgevoel’). Bovendien zorgen andere smaken ervoor dat de smaak van de groente niet meer overheerst. Pureer je groenten bijvoorbeeld in een soep, zoals in deze heerlijke pompoensoep. Of vervang een deel van de aardappels uit een stamppot door bijvoorbeeld knolselderij, zoals in deze lentestamppot. Wortels en paprika verwerk je onzichtbaar door ze te pureren en toe te voegen aan de pastasaus. En wist je dat geraspte courgette heel geschikt is om onzichtbaar aan je (hartige) muffins toe te voegen?

3. Maak een bakje rauwkost klaar voordat je gaat koken
Als je trek hebt, eet je makkelijker je groenten op. Maak daarom een bakje rauwkost klaar voordat je gaat koken. In één minuut heb je een schaaltje met plakjes komkommer, wat worteltjes of reepjes paprika op tafel. Wedden dat ie zo op is?

4. Zorg dat het er aantrekkelijk uit ziet
Niemand zit te wachten op een berg doorgekookte, verlepte, grauwe andijvie. Groente stomen zorgt ervoor dat de groenten lekker knapperig blijven, minder snel uit elkaar vallen en hun kleur intenser wordt. Daarbij kun je heel wat verschil maken in de opmaak van het bord. Hoewel ik persoonlijk fan ben van ‘prutjes’ waarin alles door elkaar is gemixt, ziet dat er niet altijd het meest aantrekkelijk uit. Geef dus een beetje aandacht aan de opmaak van je bord.

5. Eet vaker plantaardig (veganistisch)
Een stukje vlees is niet per definitie slecht, maar wanneer je een groot stuk vlees eet (en daarnaast een berg aardappels), is het logisch dat er weinig ruimte meer over blijft voor je groenten. Eet daarom vaker geheel plantaardige maaltijden, zoals deze, waarin de hoeveelheid groente zeer goed vertegenwoordigd is!

6. Vervang je stukje vlees door een groenteburger
Lijkt zo’n plantaardige maaltijd je nog een stap te ver? Eet in plaats van een hamburger eens een groenteburger, zoals deze linzenburger met spinazie, voor net een beetje extra groente. Da’s bovendien nog beter voor het milieu ook.

7. Eet ook groenten bij de lunch
Toegegeven; 250 gram groenten in één maaltijd, dat is gewoon veel! Maar gelukkig hoeft het ook helemaal niet zo te zijn dat je deze hoeveelheid in één keer naar binnen werkt. We denken niet zo snel aan het eten van groenten op een ander moment dan bij de warme maaltijd, maar groenten kunnen heel de dag! Bij de lunch bijvoorbeeld lekker op brood, als soep of salade.

8. …En tussendoor
Tussendoor kunnen groenten natuurlijk ook. Het schaaltje rauwkost kan altijd, eventueel met een (hummus)dipsaus, en ’s middags is een kommetje soep erg lekker.

9. Groen(t)e smoothie
Inmiddels ken je ze wel: de groene smoothies! Met een lekkere smoothie zoals deze krijg je zelf ’s ochtends je eerste portie groente al binnen!

10. Probeer en varieer
Heb je het wel gehad met die paprika, tomaat en sperziebonen? Probeer eens wat nieuws uit. Maak eens iets met raapjes, schorseneren, waterkers, aardperen of maak frietjes van pastinaak. Niet meteen lekker? Dat kan nog komen, echt! Gewoon blijven proberen, opnieuw: net als bij kinderen. 😉

 

Broodje écht gezond

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *